Veenstra/Fritom 85 jaar

Publicatie datum: 05-09-2013

Dit jaar bestaat Veenstra|Fritom 85 jaar. Een mooi artikel in de plaatselijke dorpskrant over 85 jaar Veenstra|Fritom een mooi stuk over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het bedrijf.

85 jaar Veenstra|Fritom.

 

Dit jaar bestaat Veenstra|Fritom al weer 85 jaar‼  Zou het een goed idee zijn om daar wat aandacht aan te besteden in de Sylboade? Maar natuurlijk, zo’n op en top Hegemer bedrijf. Tijd voor een gesprekje…. Op een warme zomerdag heb ik een afspraak met Wessel R. Veenstra en Sandra Haanstra.

 

De familie Veenstra zit al heel lang in het vervoer; ze waren beurtschippers. Een goed bestaan, dat bedreigd werd door de komst van motorschepen waartegen niet te concurreren was. Daarom maakte Rinze Bauke Veenstra de overstap naar het motorschip “De Jacoba”. Zijn zoon Wessel, die bij hem als knecht werkte, maakte de volgende overstap, die naar het land.  In 1928 trouwde hij met Maaike Bootsma uit Lemmer. Hun trouwdag was meteen ook de oprichtingsdatum van Veenstra Transport. Ze begonnen met één vrachtwagen, een Opel, die een laadvermogen van 8 ton had. Doordat er in die tijd veel wegen werden aangelegd konden ze, om het zo maar eens te zeggen, aardig uit de voeten. Maar alsnog was het een zwaar bestaan. We praten immers over de dertiger jaren met alles erop en eraan ‼  Maar Wessel en Maaike waren  een  ondernemend echtpaar.  Zo was Maaike lange tijd degene die het kantoor beheerde en klanten te woord stond.  Zo heeft ze bv het contact gelegd met de firma Lankhorst uit Sneek. Tot op de dag van vandaag is Lankhorst nog steeds een zeer gewaardeerde klant. Hoe bijzonder is dat! Al snel reden ze ook naar het buitenland, met oa producten van Lankhorst natuurlijk!

 Veenstra Fritom Lankhorst transport

In de oorlog hadden ze het moeilijk, zoals zovelen.  Zo werden Wessel en zijn oudste zoon Fimme  aan het einde van de oorlog rijdend voor de voedselvoorziening, door een jachtvliegtuig van de weg geschoten. Hiermee verdween ook de inkomstenbron voor het gezin Veenstra. Om toch voor inkomsten te zorgen werd er gevist om alle monden te kunnen voeden. Zo maakte Wessel van zijn hobby zijn werk. Na de oorlog kregen ze via de Marshallhulp een nieuwe vrachtauto en zo is de doorstart gemaakt.

 

Je begint met het wegbrengen van producten van een klant. Maar leeg terugrijden is natuurlijk geen optie. Dus daar begint het plannen. Heen rijden met bv. het touw van Lankhorst en terugkomen met meel. Dat breidde zich uit en met telkens kleine stapjes voorwaarts te nemen konden ze gecontroleerd groter worden. Winst werd in het bedrijf terug gestopt om zo te groeien. In de 60er jaren wordt het bedrijf overgenomen door de 6 zonen van Wessel, die allemaal vanaf de basis hebben meegewerkt. Ieder had zo zijn eigen terrein, waardoor ze prima konden samenwerken. Bijzonder hoor!!

Zoals de meesten hier wel weten begon het bedrijf midden in het dorp. In de 70er jaren werd duidelijk, dat Veenstra Transport te groot werd voor het centrum van Heeg. Dus werd er een stuk grond aangekocht buiten het dorp, op de plek waar het bedrijf  nu nog steeds gevestigd is . Er werd genoeg land gekocht om telkens een stukje te kunnen uitbreiden. Dit is de tendens die steeds weer naar voren komt tijdens ons gesprek. Goed vooruit denken, en verstandig ondernemen en ook: schoenmaker hou je bij je leest‼ Geen dingen doen waar je eigenlijk geen verstand van hebt. En als je een nieuwe kant op wilt gaan zul je dat eerst moeten onderzoeken en bekijken of het bij het bedrijf past. Met 15 vrachtwagens zijn ze op het nieuwe terrein begonnen en kijk nu maar eens‼

In de 80er jaren werd er voor het eerst een commercieel medewerker aangenomen. Daarmee werd er meer commercie binnengebracht. Tijden veranderen. Was het vroeger zo, dat je met één vrachtwagen één lading voor een klant vervoerde, nu wordt de vrachtwagen gedeeld door meerdere klanten. Dat vereist natuurlijk een nog ingewikkelder planning. Een omslag binnen het bedrijf in een veranderende maatschappij. Waarbij de totale logistiek proces van zendingen van 1 kg tot 25000 kg een feit was.  

Zo is de Eurogroupage dienstverlening één van de pijlers van het bedrijf geworden.  Een klant stuurt een opdracht waarna Veenstra|Fritom het gehele logistiek proces verzorgt. Zo kan de klant zich volledig richten op zijn kernactiviteiten .

 

Daartoe  beschikt Veenstra|Fritom over een uitgebreid internationaal netwerk. Er kan zonder overladen direct worden geleverd, er zijn vaste contactpersonen en korte looptijden. Maar vergeet ook niet al die internationale documenten en de steeds complexere Europese wet en regelgeving!! Allemaal om te bereiken, dat de klant hun producten vol vertrouwen aan Veenstra|Fritom kan meegeven. Waar het ook naar toe moet‼  Wessel vertelt, dat ze vaak pas op het laatste moment vol zitten op een terugreis uit het buitenland. Het aanbod wisselt namelijk dagelijks; dat maakt het zo dynamisch‼  Waarbij natuurlijk wel geld verdient moet worden.  

 

Om de vrachtwagens goed te kunnen laden en lossen wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde crossdock. Een vrachtwagen komt binnen met een diversiteit aan lading en bestemmingen voor Nederland en heel Europa, die weer ergens anders naartoe moet. De lading wordt gelost  en vervolgens weer op de geplande volgorde (route)  geladen. Dit gebeurt in de crossdock.  Dus dat moet je plannen, zodat je niet je eerste lading op de plaats van bestemming helemaal achteraan hebt staan. Klinkt simpel en logisch, maar toch…. Met de uitvoering van deze logistieke processen zijn ca. 45 mensen dagelijks bezig.‼  Zij zijn verantwoordelijk voor de planning, de administratie, de klantencoördinatie, het laden en lossen van de vrachtauto’s enzovoort. Daarna begint het werk voor de 90 chauffeurs, welke de ritten uitvoeren.

 Veenstra Fritom boot transport

Weer een andere pijler van het bedrijf is de Warehousing, hetgeen eigenlijk de op- en overslag betekent. Er is een enorme opslagruimte aangebouwd, waar klanten gebruik van kunnen maken. Het bedrijf Nefit bijvoorbeeld: zij hebben een heleboel onderdelen daar opgeslagen en op afroep worden deze producten voor Nefit vervoerd.  Warehousing betekent natuurlijk meer dan dit alleen. Ook het “behandelen” van de opgeslagen producten, zoals het merken, verpakken, maar ook de voorraadbeheer en administratie voor de klant horen daarbij, uitgevoerd door 20 medewerkers ondersteund door complexe IT systemen. De klant bepaalt hoeveel werk er door Veenstra|Fritom gedaan moet worden. Denk aan het verzorgen van de vereiste documenten. Hiervoor hebben ze zo’n 10000m2 opslagruimte ter beschikking en zo’n 4000m2 crossdock ruimte ( kun je toch leuk in rolschaatsen‼) 

 

Een nieuwe pijler van het bedrijf is Logistiek Engineering. Door de huidige crisis is bij veel bedrijven de omzet teruggelopen en is het tijd om goed naar vaste kosten te kijken. Onder de nieuwe dienst Logistiek Engineering kan Veenstra|Fritom hierin adviseren en begeleiden. Zo word je van transportbedrijf een totale logistiek dienstverlener.

 

Veenstra|Fritom is een van de 7 bedrijven binnen de Fritom Group . Deze is de eind jaren 60 ontstaan vanuit de samenwerking tussen de 3 familiebedrijven Doorenbos, Wiersma en Veenstra. Er is een samenwerkingsverband aangegaan genaamd : Friese Transport Ontwikkelings Maatschappij, de Fritom.  Inmiddels zijn er zo’n 7 bedrijven bij aangesloten, elk met hun eigen identiteit en specialisme. Het zijn zelfstandig opererende bedrijven, welke daar waar nodig samenwerken,  immers samen ben je sterker als je kennis en organisatie deelt.  Fritom hoort bij de top 20 van grootste logistiek dienstverleners in ons land. Ze zijn voornamelijk actief in de liquid food, de warehousing en de groupage.   Sinds 2011 is de naam van Veenstra Transport gewijzigd in Veenstra|Fritom.  Bij de overige 6 Fritom bedrijven is deze wijziging  ook doorgevoerd .   Dit om zowel  het ondernemerschap , in combinatie met de kennis  en omvang van de Fritom Group te kunnen uitdragen.

 

Als bedrijf moet je niet op een eilandje willen gaan zitten. Je moet je weldegelijk afvragen of je vrachtwagens en je bedrijfsvoering wel aan de normen van nu voldoen. CO2 uitstoot, verpakkingsmaterialen en nog veel meer zaken spelen nu een grote rol in onze maatschappij en daar ben je een onderdeel van. Dat doen ze blijkbaar goed, want op 20 mei 2010 heeft Fritom de Lean and Green Award gekregen. Ze kregen deze Award voor het zich actief inspannen om hun logistieke en mobiliteitsproces duurzamer te maken. Pluim‼

 

Afgelopen juni is er een groot feest geweest om het 85-jarig jubileum van Veenstra|Fritom te vieren.  En o ja, nog een laatste ding: wie zet toch al die vrachtauto’s zo keurig op een rijtje elk weekend? Dat doen de jongeren in het bedrijf. Die kunnen zo mooi oefenen. Ze leiden namelijk graag hun eigen chauffeurs op, dus jong geleerd…..   Ze hebben het altijd al zo gedaan. Het is namelijk hun visitekaartje‼ Gefeliciteerd‼  

 

Agnes de Groot

 

N.B. Kijk eens op de website: www.veenstrafritom.nl of kijk op de Veenstra|Fritom Facebook of twitter pagina.

Facebook  Twitter