LOGISCH, iedere druppel telt!

We willen je als chauffeur op een nieuwe manier informeren over jouw eigen brandstofverbruik, waarbij je zelf kunt zien hoe goed je het doet.
Dit past bij de LOGISCH-werkwijze, die we sinds vorig jaar stapsgewijs bedrijfsbreed invoeren.
Op alle afdelingen kun je inmiddels de KPI-borden vinden met informatie over de eigen scores.

Tot nu toe publiceerden we per kenteken achteraf per kwartaal het brandstofverbruik, maar binnenkort gaan we je wekelijks –en dus veel actueler- informeren over het geregistreerde brandstofverbruik vanuit de boordcomputer.
Om te kunnen zien hoe goed je het doet, wordt daarnaast ook het doelverbruik getoond. Het doelverbruik is een optimaal, maar ook haalbaar brandstofverbruik op basis van ervaringscijfers.
De cijfers t/m week 24 worden per complete periode gepubliceerd. Vanaf week 25 worden deze cijfers per week in de kantine gepubliceerd op een apart bord en vervolgens iedere week op woensdag bijgewerkt.
Zodra er 4 weken gepubliceerd zijn, beginnen we met een nieuwe periode zonder rekening te houden met het gemiddelde verbruik van de afgelopen periode. Deze periode wordt zichtbaar in het jaaroverzicht.

Omdat we verschillende voertuigsoorten hebben, is een doelverbruik per voertuiggroep vastgesteld.
De voertuiggroepen zijn:

  • Trekkers nationaal euro-3 en 5
  • Trekkers DAF XF 105 euro-5
  • Trekkers Volvo FH-13 euro-5
  • Trekkers Volvo FM-11 euro-5
  • Combi’s 
  • Distributie trucks

Ook is het doelverbruik anders per seizoen, immers tijdens de winter wordt de meeste brandstof verbruikt, in de lente en herfst iets minder en tijdens de zomer het minst.
Om snel te kunnen zien hoe goed je het doet, werken we met de kleuren groen(=verbruik is gelijk aan of beter dan het doel), geel(=verbruik is tot 5% boven het doel) en rood(verbruik is meer dan 5% boven het doel).
Voorbeeld
Stel je doelverbruik is 30 liter per 100 km, en je realiseert in de betreffende week een verbruik van 29 liter per 100 km, dan is het verbruik in deze week beter dan het doelverbruik. De signalering is dan groen.
Wanneer je verbruik de week daarop 34 liter per 100 km is, dan is het gemiddelde over 2 weken 31.5 liter per 100 km. De signalering wordt dan geel, omdat je verbruik over 2 weken dan 5% hoger ligt dan het doelverbruik. Bij een verbruik dat meer dan 5 % hoger ligt, wordt de signalering rood.
Wat willen we hiermee bereiken?
Het gaat er om dat we bij Veenstra|Fritom met behulp van de LOGISCH- werkwijze continu verbeteren. Een van de belangrijkste aandachtspunten daarbij is het tegengaan van verspillingen.
Bijvoorbeeld; 3 % brandstofbesparing scheelt 100.000 liter diesel per jaar!
Natuurlijk zijn er externe omstandigheden waar je niets aan kunt doen, maar als chauffeur heb jij de meeste invloed op het brandstofverbruik.
Laat duidelijk zijn dat het niet zo is dat je het nu niet goed doet. Het gaat er om dat we continu verbeteren door van elkaar en met elkaar te leren. Daarbij hoort ook een tijdige terugkoppeling van de cijfers, zodat de resultaten voor jou zelf inzichtelijk zijn.
Er zullen vast vragen naar voren komen en aarzel dan niet, maar stel je vraag.
Je kunt te allen tijde bij Miquel Wiegmink terecht en anders bij Wessel G. Veenstra.