Ingebruikname twee LZV's

Maandagavond 11 juni vertrekt de eerste LZV-combinatie van Veenstra|Fritom voor zijn “maidentrip” naar Sanders|Fritom in Uden. Het is niet alleen voor Veenstra|Fritom de eerste LZV-combinatie, maar ook voor de FRITOM Group.

In de afgelopen maanden zijn de nodige voorbereidingen getroffen om de twee nieuwe LZV-combinaties de weg op te krijgen. Zo hebben 9 chauffeurs door middel van speciale LZV-rijvaardigheidstrainingen het benodigde certificaat behaald. Ook zijn de vrijstellingen voor de trajecten op het onderliggende wegennet bij de Rijksdienst Wegverkeer aangevraagd en akkoord bevonden.

Daarnaast heeft onze technische dienst zes 3-assige opleggers aangepast voor LZV inzet. Zo moesten ondermeer lengteborden(25,25 mtr), aangepaste spatborden en zijmarkering gemonteerd worden.
Ook is de aslastregeling van de opleggers, dolly en bakwagen geactiveerd.
Het LZV-concept bij Veenstra|Fritom ziet er als volgt uit: overdag wordt de bakwagen als distributievoertuig ingezet. Voor de pendelrit gedurende de nacht naar Uden worden er een 2-assige dolly met een 3-assige oplegger aangekoppeld, zodat een combinatie met een lengte van 25,25 meter ontstaat.
De capaciteit van deze combinatie ten opzichte van een 3-assige oplegger neemt toe van 13,6 ldm naar 21 ldm (van 34 naar 52 europallets).

Het brandstofverbruik zal wel een fractie stijgen ten opzichte van een normale trekker met oplegger, maar per vervoerde eenheid daalt het verbruik met circa 30 %.

Naast de efficiencyverbetering die we hierdoor bereiken, helpt de inzet van LZV’s ook bij het realiseren van onze Lean en Green doelstelling om de C02-uitstoot te verlagen.