Een van de grotere uitdagingen voor nu is het CO2-vraagstuk. “Dat is niet nieuw, uiteindelijk is het iets waar we al jaren mee bezig zijn. Daar komt bij dat duurzaamheid natuurlijk een containerbegrip is. Aan de ene kant vinden we de sociaal maatschappelijke kant belangrijk, je wilt dat de volgende generatie ook fatsoenlijk kan leven op deze aardbol. Aan de andere kant is het ook gewoon handig om ermee bezig te blijven,” vervolgt Wessel. “Een aantal dingen doen we als sector al goed, simpelweg omdat het gewoon beter voor bedrijven is om te doen.” Eerder dit jaar werden deze inspanningen voor VeenstralFritom al beloond met de stap van één naar drie Lean & Green sterren. Maar het verder verkleinen van de ecologische voetafdruk zal uitdagend en niet eenvoudig zijn. “Binnen nu en tien jaar kun je niet je volledige wagenpark elektrificeren. Dat is geen onwil, dat kunnen de maatschappij en wetgeving simpelweg niet aan. De sector kan nog wel meer versnellen en we konden al zoveel verder zijn met duurzamere initiatieven. Neem bijvoorbeeld de zero-emission zones in binnensteden. Technologisch gezien hadden we veel sneller kunnen opschuiven in de transitieperiode waarin we nu zitten, mits de wet- en regelgeving daarop was aangesloten. Dat is nu niet altijd het geval, omdat de overheid en transportsector elkaar daar nog niet helemaal in vinden.”
Toch weerhoudt het de mensen van het bedrijf er niet van om vooral doordachte dingen te doen. Als voorbeeld haalt Wessel het rekenmodel aan dat de impact van het gebruik van HVO100 als alternatieve brandstof voor diesel in de distributie in kaart brengt. Het gebruik van HVO100 kan de CO2-uitstoot tot 89% reduceren, wat weer een belangrijke bijdrage levert aan de doelen die veel klanten hebben om duurzamer te opereren. Het rekenmodel, dat VeenstralFritom heeft ontwikkeld in nauwe samenwerking met het mkb-innovatiestimuleringsprogramma Regio en Topsectoren (MIT), moet gaan voldoen aan de nieuwste ISO-14083 eisen, waarmee het ook gevalideerd is. “Dat vind ik een goed voorbeeld van een innovatie die bij ons uit het bedrijf vandaan komt. Uitvoeringsmodellen in transport en logistiek zijn verschillend van elkaar en het is meer dan alleen winkels bevoorraden. Wat ik aan professionaliteit op de weg, maar ook aan de achterkant zie, geeft mij energie.”